Mesageri pentru copiii cu Sindrom Down la Parlament Scrisoarea Clarei catre senatori si deputati cu ocazia Zilei Internationale a Sindromului Down

Mesageri pentru copiii cu Sindrom Down la Parlament - Scrisoarea Clarei către senatori și deputați cu ocazia Zilei Internaționale a Sindromului Down

Bucureşti, 21 martie 2018. Reprezentanții Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) au desfășurat astăzi, 21 martie 2018, la Parlamentul României o acțiune de petiționare/înmânare de scrisori către senatorii și deputații din Parlament, la birourile grupurilor parlamentare, cu ocazia Zilei Internaționale a Sindromului Down.

Parlamentarii au primit ”Scrisoarea Clarei”, un mesaj adaptat al unei fetițe cu Sindrom Down în vârsta de 13 ani, un document de advocacy, care prezintă situația copiilor cu dizabilități în educație și posibile direcții de acțiune și o floare de primăvară drept simbol al speranței.

Copiii cu dizabilități au dreptul să învețe alături de toți copiii – este mesajul central al acestei acțiuni. Toți copiii din România au dreptul la o școală prietenoasă, primitoare, adaptată profilului și nevoilor fiecărui elev în parte. Segregarea sau izolarea copiilor în instituții de educație specială nu este numai un model învechit, dar și contrar legislației internaționale la care România este parte. Așteptăm cu interes momentul în care legislativul românesc va decide că cei peste 70.000 de copii cu dizabilități din România merită să fie o prioritate pe agenda publică și legislativă”, declară Mădălina TURZA, președinte CEDCD.

Principalele direcții de acțiune pe care le propunem și care pot fundamenta un demers legislativ mai amplu în acest sens sunt:

  1. Educatia speciala nu este necesar să însemne doar școli speciale
  2. Educatia speciala insemna servicii puse la dispozitia copiilor cu cerinte educationale speciale in cel mai potrivit și minim restrictiv loc posibil
  3. Servciile specializate urmează copilul în școala de masă, acasă, în spital
  4. Bugetul urmeaza copilul in oricare dintre aceste locuri si odata cu el, serviciile
  5. Specialistii vin la copil, nu grupam copiii cu probleme într-un loc  special prin separare și izolare
  6. Parintele si/sau copilul sunt în măsură să decidă cu privire la alegerea serviciilor si a “locului” in care copilul va beneficia de ele, pe baza evaluarilor si propunerilor facute de specialsiti.

SCRISOAREA CLAREI

Stimată doamnă Deputat,

Stimate domnule Deputat,

Vă mulțumesc că sunteți deputatul meu!

Vă mulțumesc pentru faptul că în fiecare zi, într-un fel sau altul, sunteți vocea mea în Parlamentul României.

Astăzi, 21 martie, este Ziua Internațională a Sindromului Down.

Numele meu este Clara. Am 13 ani și Sindrom Down.

Știu de la mama și tata că problemele țării sunt multe și complicate, dar astăzi vă rog frumos să-mi acordați puțin din timpul dumneavoastră.

Alăturat găsiți un document despre felul cum învață copiii cu dizabilități din România și despre cum ne puteți ajuta. Eu și alți zeci de mii de copii cu dizabilități din România avem nevoie de sprijinul dumneavoastră ca să putem merge la școală, o școală primitoare, alături de toți ceilalți copii, ca să putem trăi independent și să putem întoarce contribuția noastră către societate și cei dragi.

Eu am avut ocazia să trăiesc și să merg la școală alături de toți copiii un an de zile în Statele Unite ale Americii. Acolo am învățat să spun primele cuvinte la vârsta de 12 ani, mi-am făcut prieteni și am fost în excursii.

Acum, acasă, în România, nu merg la școală. Pentru că nicio școală nu este adaptată nevoilor mele.

Vă mulțumesc că m-ați ascultat și vă rog să aveți încredere în mine.

Incluziunea în educație este posibilă și face minuni.

Cu drag,

CLARA

Informații de background

Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD) este o organizație nonguvernamentală dedicată protecției și promovării drepturilor copiilor cu dizabilități din România, cu un portofoliu relevant în reprezentarea copiilor și a părinților de copii cu dizabilități în vederea accesului la servicii și a exercitării drepturilor conform prevederilor legale în vigoare – www.cedcd.ro.

În marja Zilei Internaționale a Sindromului Down, instituită de Organizația Națiunilor Unite la data de 21 martie a fiecărui an, precum și în spiritul respectării drepturilor omului și a principiilor de diversitate, nediscriminare, echitate și diversitate, ne adresăm dumneavoastră, în calitate de reprezentant al cetățenilor români, părinți de copii cu dizabilități și copii cu dizabilități din România pentru a vă solicita sprijinul în vederea promovării incluziunii în educație.

1. Informații generale

Conform datelor oficiale ale Ministerului Muncii, în România sunt înregistrați 71.245 copii cu dizabilități[1]. Procesul de obținere a certificatului de handicap fiind unul costisitor și complicat, există numeroase familii care nu îl parcurg. Din estimările neoficiale, este posibil ca cifra reală să depășească 100.000 copii cu dizabilități.

60.645 de copii cu dizabilități au vârstă școlară în România. Dintre aceștia 17.975 sunt neșcolarizați deoarece nici școlile speciale, nici cele de masă nu sunt în măsură să-i acomodeze. 31.486 sunt izolați în școli speciale în ciuda prevederilor Convenției ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități[2].

2. Ce putem face

Schimbarea abordării în educație prin măsuri legislative progresive poate conduce o evoluție spectaculoasă a calității educației în general și la îndeplinirea menirii sale de a crea oameni independenți și contributori la societate. Iată mai jos cateva principii generale care pot fundamenta un demers legislative mai amplu.

  1. Educatia speciala nu este necesar să însemne doar școli speciale
  2. Educatia speciala insemna servicii puse la dispozitia copiilor cu cerinte educationale speciale in cel mai potrivit și minim restrictiv loc posibil
  3. Servciile specializate urmează copilul în școala de masă, acasă, în spital
  4. Bugetul urmeaza copilul in oricare dintre aceste locuri si odata cu el, serviciile
  5. Specialistii vin la copil, nu grupam copiii cu probleme într-un loc  special prin separare și izolare
  6. Parintele si/sau copilul sunt în măsură să decidă cu privire la alegerea serviciilor si a “locului” in care copilul va beneficia de ele, pe baza evaluarilor si propunerilor facute de specialsiti.

Vă mulțumim și vă stăm la dispoziție cu informații suplimentare, studii și analize expertiză în acest domeniu.

Nu ezitați să mă contactați la madalina.turza@cedcd.ro sau 0737545955.

Cu aleasă considerație,

Maria Mădălina TURZA

Președinte CEDCD

[1] www.copii.ro

[2] M.Turza, G.Dumincă, Izolați printre Noi, Rentrop&Straton, București, 2015.

 
Statistici: 818.593 vizite, 202.426 vizitatori unici şi 4 vizitatori online
Statistici T5 Statistici T5