Rezultatele Proiectului ELEV IN CLASA I

Rezultatele Proiectului ELEV ÎN CLASA I

București, 17 aprilie 2014. Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) în parteneriat cu Asociația pentru Dravet și Alte Epilepsii Rare si Inspectoratul Școlar al Municipiului București,  au organizat miercuri, 16 aprilie 2014,conferinta de presă care a marcat finalul Proiectului ”ELEV ÎN CLASA I”, proiect finanțat de Raiffeisen Bank și derulat în perioada decembrie 2013 – aprilie 2014.

Prin intermediul acestui proiect pilot ne-am propus sa creăm un model de bună practică pentru facilitarea accesului la educație al copiilor cu dizabilități, cu accent special pe categoria copiilor cu epilepsie.

Astfel, pe parcursul proiectului implementat în perioada decembrie 2013 – aprilie 2014, CEDCD și Asociația Dravet au implementat peste 150 de sesiuni de consiliere, dintre care:

-   73 de sesiuni consiliere pe probleme de epilepse și consiliere psihologică la persoane fizice (părinti de copii cu epilepsie) si persoane juridice (2 centre de interventie pentru copii cu diferite dizabilitati asociate cu epilepsie)

-   88 sesiuni de consiliere pe linie de drepturi și acces la educație

Beneficiari  acestor sesiuni au fostpărinții de copii cu dizabilități și epilepsie din 11 județe, vârsta copiilor variind  între9 luni – 13 ani.

De asemenea,organizațiile partenere au desfășurat 3 Seminarii cu profesorii din învățământul primar, la care au participat peste 100 cadre didactice din 20 de școli din București.

Un rezultat suplimentaral acestui proiect a fost Studiul realizat de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD) privind nevoile cadrelor didactice în procesul de incluziune al copiilor cu dizabilități în învățământul de masă.

Concluzia generală care se poate desprinde din această cercetare exploratorie este că, din păcate, sistemul de educație din România nu este pregătit să le ofere o educație decentă copiilor cu dizabilități. În puținele cazuri în care aceștia ajung în școlile de masă, actul educațional este posibil exclusiv prin bunăvoința și efortul suplimentar al dascălilor, care înceracă să găsească soluții pe cont propriu. Considerăm că este imperios necesară reforma profundă a sistemului de educație, finațarea serviciilor de suport și intervenție pentru ca să nu mai dăm naștere unei noi generații de asistați sociali”, declară Mădălina Turza, președinte CEDCD.

Principalele rezultate ale cercetării realizate pe un eșantion de 356 cadre didactice din 17 județe din România ne arată că:

1. Profesorii consideră în proporție de 100% obligatorie existența unui cadru didactic de sprijin în clasele în care există copii cu dizabilități, nu doar 2 zile pe săptâmână, așa cum se întâmplă în prezent.

2. 73,4% dintre profesori consideră că programele adaptate trebuie realizate de către Ministerul Educației și nu de către cadrul didactic al elevului cu dizabilități sau profesorul de sprijin, așa cum se întâmplă în prezent.

3. În proporție de 100% profesori vorbesc despre inexistența materialelor didactice adaptate nevoilor copiilor cu dizabilități și despre absența unor programe de pregatire a profesorilor în ceea ce privește gestionarea acestor copii în clasă.

4. Peste 95% dintre profesori nu au sesizat inspectoratele școlare sau Ministerul Educației cu priviere la absența infrastructurii sau imposibilitatea derulării actului educațional deoarece nu cred în șansele de remediere. Profesorii care au sesizat structurile ierarhic superioare au fost informați că este strict obligația lor de a ”se descurca”.

5. Alte aspecte semnalate de profesori indică necesitatea existenței unui consilier psihologic cu normă întreagă în școli, responsabilizarea și încurajarea părinților în a-și declara dizabilitatea copilului și obligativitatea înființării Centrelor de Intervenție Timpurie, care să pregătească copiii cu dizabilități pentru accesarea învățământului de masă.

 

 E-mail: madalina.turza@cedcd.ro/old

Mob: +40737545955

Tel/Fax: +40213110401

www.cedcd.ro/old

 
Statistici: 205.258 vizite, 66.713 vizitatori unici şi 4 vizitatori online
Statistici T5 Statistici T5