Bucureşti, 5 decembrie 2016. Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a marcat Ziua Internationala a Persoanelor cu Dizabilitati si 10 ani de la adoptarea Conventiei ONU pentru Drepturile Persoanleor cu Dizabilittati (CRPD) la Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite la New York.

In marja acestui eveniment, CEDCD a depus un amplu efort de coagulare a suportului international cu privire la eliminarea segregarii in sistemul de educatie din Romania si in vederea promovarii educatiei incluzive. Astfel, in perioada 1 – 5 decembrie 2016, CEDCD a derulat urmatoarele activitati:

  1. CEDCD a transmis un Raport oficial catre Raportorul ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati privind incalcarea Art. 24 si 19 din CRPD prin segregarea in educatie a copiilor cu dizabilitati din Romania, cu accent pe scolile speciale tip internat.
  2. CEDCD a transmis o Nota de Informare catre Consiliul pentru Drepturile Omului din cadrul OHCHR privind situatia particulara a scolilor speciale de tip internat din Romania, manifestata juridic prin incalcarea simultana a dreptului la educatie incuziva si viata independenta, soliciand punct de vedere cu privire la concurenta celor doua drepturi.
  3. Discutii privind dimensiunea si particularitatile segregarii in educatie a copiilor cu dizabilitati si posibile directii de actiune si sprijin tehnic pentru Guvernul Romaniei in vederea demararii procesului de incluziune, cu reprezentanti OHCHR si Comitetul CRPD (Presedintele Comitetului CRPD).
  4. Presedintele CEDCD, Madalina Turza, in calitate de reprezentant al societatii civile la Adunarea Generala a ONU a abordat problematica educatiei incluzive in Romania.

CEDCD considera ca incluziunea in educatie nu mai poate fi amanata sau adresata incoerent, prin masuri necorelate la nivel strategic, cu atat mai mult cu cat intreaga comunitate internationala este foarte explicita cu privire la aceasta necesitate. „Este esential sa intelegem ca in acest moment avem nevoie de o noua viziune in ducatie. Nu de masuri punctuale, de peticire ineficienta a sistemului. Daca vrem incluziune, ne trebuie o schimbare de paradigma printr-o reforma de substanta. Conceptul de Mediu Minim Restrictiv in educatie poate fi o solutie efectiva. CEDCD isi exprima deschiderea de a colabora cu MENCS si Guvernul Romaniei pentru atingerea acestui obiectiv si asteptam cu interes o vointa reala de schimbare” declară Mădălina TURZA, preşedinte CEDCD.

Mediul Minim Restrictiv pe scurt:

  1. Educatia speciala NU inseamna SCOLI SPECIALE.
  2. Educatia speciala insemna un continuum de servicii puse la dispozitia copiilor cu cerinte educationale speciale in cel mai potrivit si minim restrictiv loc posibil.
  3. Servciile specializate urmeaza copilul in scoala de masa, acasa, in spital sau chiar intr-o scola specializata in cazuri extreme si cu character temporar
  4. Bugetul urmeaza copilul in oricare dintre aceste locuri si odata cu el, serviciile
  5. Specialistii vin la copil, NU grupam copiii cu probleme intr-un loc special si le oferim ce se poate
  6. Parintele si/sau copilul sunt suverani cu privire la alegerea serviciilor si a “locului” in care copilul va beneficia de ele, pe baza evaluarilor si propunerilor facute de specialsiti.

Persoană de contact:

Madalina TURZA

Email: madalina.turza@cedcd.ro

Mob: 01612-458-4299

Whatsup: 0737545955

FacebookID: Madalina Turza

Fax: 021/7952465