Semnati Petiția noastră aici:

campanie.de-clic.ro/scoli-speciale  

În contextul în care reprezentanții sistemului de educație specială și liderii lor sindicali încearcă să acrediteze ideea că tratamentele inumane aplicate copiilor cu dizabilități în Școala Specială nr. 4 din București reprezintă o formă de terapie, revenim cu următoarele precizări:

 

  1. Bătăile, agresiunile fizice, verbale și emoționale (datul cu capul de pereți, târâtul pe jos, țipatul, umilitul etc), precum și folosirea copiilor la diferite tipuri de muncă, neprevăzute în programa educațională, sunt prevăzute și pedepsite de legea penală[1], dar și de o serie de legi speciale[2], precum și de marea majoritate a Convențiilor internaționale la care România este parte[3]. Niciuna dintre aceste forme de abuzuri nu poate fi asimilată terapiilor de recuperare, nu numai din punct de vedere legal, dar și din pucnt de vedere al psihopedagogiei copilului cu nevoi speciale (a se vedea extrase din literatura de specialitate in secțiunea Informații de background).
  2. Legarea, restrângerea libertății de mișcare, contenționarea sunt de asemenea reglementate strict și interzise de legislația națională și internațională și sunt interzise copiilor în școli[4]. Acreditarea ideii că legarea cu frânghia reprezintă o formă de terapie utilizată pe plan internațional, nu este numai falsă, dar și răuvoitoare.
Un joc educativ de copii Scoala speciala
 hold-a-ring2-800x800  LEGATI
 hold a ring  VIDEO
10 colorful rings are made of soft stuffed vinyl that’s easy for kids to hold and a cinch to wipe clean. Plus, each extra-sturdy ring is big enough for 2 children to grasp. Perfect for fun and play in the garden or in your mountains trip.  VIDEO COPIL TARAT PE JOS

Față de cele prezentate, solicităm Guvernului României și Ministerului Educației, ca până la demararea procesului de reformă în sistemul de educație conform obligațiilor României, emiterea unui act normativ în regim de urgență, care să prevadă următoarele:

  1. Instalarea de camere video în toate cele 176 de școli speciale din Romania,
  2. Demararea unei anchete exhaustive în școlile speciale din România cu privire la situația abuzurilor împotriva elevilor,
  3. Demararea unui program național de evaluare psihologică a personalului didactic și nedidactic din școlile speciale din Romania cu experți evaluatori independenți,
  4. Elaborarea unui plan de măsuri de prevenire a abuzurilor și violențelor în școlile speciale,
  5. Acordarea accesului reprezentanților societății civile în unitățile de învățământ special din România pentru efectuarea de vizite de monitorizare conform prevederilor Art. 33 din Convenția ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, ratificată de Romania prin Legea 221/2010.

INFORMAȚII DE BACKGROUND:

  1. LEGISLAȚIA NAȚIONALĂ APLICABILĂ CONTENȚIONĂRII (fizică sau chimică)

Art. 39. Legea Sănătății Mintale

(4) In caz de suicid sau autoizolare, masura contentionarii nu poate fi folosita mai mult de doua ore.

(5) Folosirea mijloacelor de contentionare trebuie sa fie proportionala cu starea de pericol, sa se aplice numai pe perioada necesara doar atunci cand nu exista o alta modalitate de inlaturare a pericolului si sa nu aiba niciodata caracterul unei sanctiuni.

(6) Utilizarea mijloacelor de contentionare trebuie autorizata in prealabil de catre medicul sef de sectie, cu exceptia cazurilor in care urgenta nu permite acest lucru, situatie care va fi de indata adusa la cunostinta medicului sef de sectie.

(7) Utilizarea si incetarea utilizarii oricarui mijloc de contentionare se consemneaza intr-un registru special, intocmit de catre fiecare unitate psihiatrica.

  1. ABORDAREA INTERNAȚIONALĂ. PERSPECTIVĂ LEGALĂ ȘI DE PSIHOPEDAGOGIE CURATIVĂ
  2. A. Poziția oficială a Departamentului de Stat pentru Educație al SUA:

”Formele acceptate de imobilizare în raport cu elevii sunt exclusiv:

–      Diferite tipuri de tehnologii asistive care ajută corpul să stea în poziție de echilibru sau verticală atunci când elevul are o dizabilitate fizică (cadre, scaune mecancie, pârghii) și care contribuie la o mai bună mobilitate a elevului.

–      Centura de siguranță folosită în transportul cu autobuzul școlii

–      Proteze ortopedice care permit elevului să participe la activitățile educaționale fără a se răni.”[5]

  1. EXTRASE LITERATURA DE SPECIALITATE PSIHOPEDAGOGIE CURATIVĂ

”Comportamentul acceptabil social sau nu al copiilor cu dizabilități, de cele mai multe ori exprimă nevoi, dorințe sau preferințe. Asta este în special valabil pentru copiii care nu au un sistem de comunicare eficient dezvoltat. Un program de eliminare prin forță a comportamentelor nedorite, înseamnă, de fapt, anularea oricărei posibilități de exprimare a ceea ce simt sau doresc acești copii”.[6]

”Pentru gestionarea și eliminarea comportamentelor nedorite, tehnica recompensei pozitive este una dintre cele mai eficiente metode de motivare a elevilor cu dizabilități și de dezvoltare a unor abilități de viață independentă. Ravis et al. (2006, re.) arată că recompensele trebuie să fie imediate, frecvente, entuziaste, descriptive, variate și să implice contact vizual. Sugerăm cu convingere ca instructorii de educație specială să utilizeze recompensa pozitivă și critica într-un raport de cel puțin 4:1 în favoarea recompensei. Deși elevii cu dizabilități nu răspund adesea imediat la recompensa pozitivă, din cauza lungii interacțiuni cu adulții din viața lor care le-au aplicat masuri coercitive, atunci când este introdus sistemul de învățare prin recompense pozitive, impactul va fi de substanță și pe termen lung”.[7]

Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități

Persoana de contact: Madalina Turza

E-mail: madalina.turza@cedcd.ro

Telefon: +1-612-458-4299

Facebook Call: Madalina Turza

[1] Art. 197, 267, 297 Cod Penal.

[2] Ex: Legea 272/2004 privind protecția drepturilor copilului,

[3] Convenția Europeană a Drepturilor Omului, Convenția ONU pentru Drepturile Copilului, Convenția ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități etc

[4] Art. 39 – Legea Sănătății Mintale

[5]  Restraint and Seclusion of Students with Disabilities Notice of Language Assistance, US Departmen of Education – https://www2.ed.gov/about/offices/list/ocr/letters/colleague-201612-504-restraint-seclusion-ps.pdf

[6] National Down Syndrome Congress – Prepared for and Approved By: The Professional Advisory Council, National Down Syndrome Congress, Reviewed and Revised July 2016

[7] How Early Intervention Can Reduce Defiant Behavior—and Win Back Teaching Time –http://www.aft.org/periodical/american-educator/winter-2003-2004/heading-disruptive-behavior#sthash.RK9VkVWd.dpuf